Wednesday 31 December 2014

Lobak, Telur & Milo

Bismillah.
Tazkirah ini diambil dari seorang akh ketika liqa mathurat petang saya dan sahabat-sahabat yang lain pada 31/12/2014.
Akh ini share sebuah kisah yang 'simple', tapi bermakna.
..............

Kisah bermula dengan ada seorang kanak-kanak ini, dia merajuk kerana ada satu masalah yang menimpanya. Ayahnya yang melihat keadaaan anaknya itu pun cuba untuk memujuk. Tetapi sifat kanak-kanak yang biasa kita kenal, mesti akan melawan (biasanya untuk mendapat perhatian). Lalu si ayah pun terfikir satu cara dengan memberi analogi berkaitan "Lobak, telur dan milo"

Si ayah pun mula menceritakan kepada anaknya.

"Lobak jika direndam ke dalam air panas, ia akan menjadi lembik.
Telur pula jika direndam ke dalam air panas akan menjadi keras.
Milo pula jika direndam ke dalam air panas akan menjadi cair, dan sedap di minum.
emmmm..." sambil tangan si ayah mengusap-usap lehernya.

Si anak pun menjadi pelik "Habis itu, apa kaitan cerita ini dengan saya?"

Ayahnya tersenyum, jelas kelihatan anaknya seperti ingin tahu.

"Lobak jika direndam ke dalam air panas, ia akan menjadi lembik. Adakah kita bila ditimpa masalah atau musibah perlu menjadi "lembik"? walhal kita mesti menjadi lebih kuat.

Telur pula jika direndam ke dalam air panas akan menjadi keras. Kita apabila ditimpa masalah atau musibah jangan terlalu berkeras, sehingga nasihat dan pandangan orang lain tidak diterima malah memberontak dek kerana anguh dan keras kepala.

Milo pula jika direndam ke dalam air panas akan menjadi cair, dan memberi 'benefit' kepada yang lain pula. Kita perlu larut dengan setiap masalah yang dihadapi, jangan terlalu mengikut perasaan. Malah kita cuba berikan yang terbaik dalam menyelesaikannya dan memberi manfaat juga kepada yang lain.

Anak ini pun mula faham, lalu kembali ceria. Si ayah pun berasa lega.
Mereka terus membuat air panas, dan membancuh milo bersama-sama.


p/s: Akh ini bukan mempromote Milo atau mana-mana produk makanan, sekadar analogi.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teringat saya bagaimana diawal perjalanan dakwah baginda Rasulullah SAW, baginda menepuh pelbagai mehnah dan halangan dalam menegakkan kalimah Allah. Tetapi baginda tabah dan sabar dalam menempuh setiap ujian demi ujian bahkan baginda tetap terus menyampaikan Islam yang merupakan Islam itu sebagai penyelamat dalam kehidupan.



Maksudnya: Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermusyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.

(Surah ali-Imran : ayat 159)