Monday 16 February 2015

Cara-cara Menjimatkan Bateri Telefon Pintar Anda

 Seringkali kehabisan bateri telefon pintar anda ? Di sini saya ada beberapa tips umum bagaimana untuk memanjangkan hayat bateri telefon pintar anda. Tips ini sesuai untuk kesemua jenis telefon pintar sama ada anda pengguna iOS, Android, Windows mahupun Ubuntu.

1. Tutup Wifi

Tutup wifi anda jika anda berada luar dari kawasan wifi ataupun jika anda sedang memandu kerana telefon anda akan sentiasa mencari wifi dan akan 'memakan' bateri telefon pintar anda.





2. Tutup Penggunaan 4G/3G

Meng'able' 4G/3G akan menyebabkan bateri anda cepat drain kerana telefon anda perlu bekerja keras bagi mendapatkan data yang pantas. Tutup jika anda tidak berada di kawasan yang mempunyai internet yang laju.





3. Tutup Auto-Brightness 

Walaupun auto-brightness ini seakan-akan bagus, tetapi sebenarnya ia akan memberikan kecerahan lebih dari apa yang anda perlukan dan menyebabkan bateri anda cepat habis.




4. Tutup Location Service

Tutup location service merupakan satu tindakan yang betul bagi mengurangkan penggunaan bateri. Saya amat yakin bahawa anda tidak selalu menggunakan location service.




5. Letak Telefon Pintar Di Dalam Bilik

Tutup dan letak telefon anda di atas mana-mana meja dan keluarlah berjumpa dengan masyarakat. Luangkan masa bersama keluarga anda. Hiduplah di dalam alam yang nyata, bukan di dalam alam maya. Dengan cara ini, bateri telefon pintar anda pasti dapat bertahan dengan lebih lama. :)


p/s:
Tinggalkan phone di rumah sewaktu ke masjid juga merupakan salah satu cara efektif bagi mengelakkan bateri phone cepat habis.



Selamat beramal :)